چه زمانی باید از منبع آب (مخزن آب) در ساختمان استفاده کنیم؟

فروش انواع مخازن آب پليمري، وان ها، مخازن سم پاش، كلبه هاي اسكيمو و ...

چه زمانی باید از منبع آب (مخزن آب) در ساختمان استفاده کنیم؟

۲ بازديد

تعداد ساختمان‌هایی که اقدام به نصب منبع آب پلی اتیلن می‌کنند، در چند سال گذشته رو به رشد بوده است. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که این تصمیم در بعضی شرایط می‌تواند واقعاً گره‌گشا باشد. اما رایج‌ترین دلایل استفاده از مخزن آب در ساختمان چیست؟ در این مطلب با هم می‌بینیم.

مخزن آب پلی اتیلن چیست؟

یکی از پرکاربردترین مواد پلیمری که در حوزه قالب‌گیری دورانی از آن استفاده می‌شود، پلی اتیلن است. مخازن آب نیز از همین مواد ساخته می‌شوند که به آنها مخزن پلاستیکی هم می‌گویند. چگالی این مخازن بالا است و می‌توانند یک لایه یا چند لایه باشند.

این مخزن‌ها ظرفیت مشخصی از آب را در خود ذخیره می‌کنند و بعد با یا بدون پمپ، آب را به داخل واحدهای ساختمان هدایت می‌کنند. بنابراین آپارتمان‌ها در واقع آب مصرفی خود را از این مخزن دریافت می‌کنند و نه مستقیماً از شبکه آب و فاضلاب شهری. می توانید انواع مخزن آب را در اینجا ببینید.

مخزن‌های پلی اتیلن، در سایزها و شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر چه مخزن بزرگ‌تر باشد، تعداد دفعاتی که خالی می‌شوند و باید پر شوند نیز طبیعتاً کمتر است. اما اگر بنا به دلایلی آب داخل مخزن خالی شده و بیرون بریزد، هر چه مخزن بزرگ‌تر باشد، خسارات ناشی از آن نیز بیشتر خواهند بود.

دلایل استفاده از مخزن آب در ساختمان

آب ذخیره شده در مخازن پلی اتیلن را می‌توان برای اهدافی چون مصارف خانگی و روزانه، آشامیدن، آبیاری باغ و باغچه و … استفاده کرد. اما واقعاً چرا تعداد زیادی از ساختمان‌ها تصمیم می‌گیرند مخزن آب نصب کنند؟ در چه صورتی نصب مخزن آب می‌تواند برای ساختمان ما نیز تصمیم خوبی باشد؟ در ادامه رایج‌ترین دلایل نصب مخزن آب در ساختمان را بررسی می‌کنیم.

  1. رفع مشکل افت فشار آب
  2. سکونت در شهرهای یا محله‌هایی با قطعی آب مکرر
  3. ذخیره‌سازی آب باران
  4. اطمینان از تمیز بودن آب شرب
  5. قابلیت انعطاف‌پذیری محل نصب منابع
  6. اطفاء حریق
  7. قابلیت تعمیر راحت‌تر

1/ رفع مشکل افت فشار آب

بعضی ساختمان‌ها به صورت دائمی با مشکل فشار کم آب مواجه هستند که می‌تواند ناشی از تأسیسات غیر استاندارد یا زیاد بودن تعداد واحدها و طبقات و … باشد. گاهی نیز فشار آب به دلایلی به صورت موقتی دچار افت می‌شود؛ دلایلی مانند: نشتی لوله‌ها، گرفتگی لوله‌ها، جرم گرفتن تجهیزات، مصرف بیش از حد آب توسط اهالی ساختمان و … .

عده‌ای برای مقابله با این مشکل به نصب پمپ روی شبکه آب و فاضلاب روی می‌آورند. اما این کار نه تنها غیرقانونی است؛ بلکه احتمال مکش آب آلوده به داخل شبکه آب شرب ساختمان را نیز افزایش می‌دهد.

بهترین راه حل برای فشار پایین آب، نصب منبع آب است. اگر این مخزن را در محل و با ارتفاعی استاندارد نصب کنید، حتی به پمپ هم نیاز نخواهید داشت.

2/ سکونت در شهرهای یا محله‌هایی با قطعی آب مکرر

در فصل‌‍‌های گرم سال که مصرف آب در کل کشور افزایش پیدا می‌کند، بعضی از شهرها و مناطق با قطعی آب مواجه می‌شوند. بنابراین بسیاری از اهالی ساختمان‌های این نواحی تصمیم می‌گیرند که با نصب یک منبع آب، بحران قطعی آب را کنترل کنند. به این ترتیب که آب از قبل به کمک پمپ داخل مخزن ذخیره شده و در ساعات قطعی آب، به آپارتمان‌ها هدایت می‌شود.

3/ ذخیره‌سازی آب باران

یکی از رایج‌ترین و البته جالب‌ترین دلایل استفاده از مخزن آب در ساختمان، ذخیره‌سازی آب باران است. چراکه به کمک منابع ذخیره آب، می‌توان یک سیستم برای جمع‌آوری آب باران راه‌اندازی کرد.

مهم‌ترین هدف ذخیره‌سازی آب باران، استفاده از آن برای کشاورزی یا باغبانی است. البته از این آب حتی در ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی، کولرهای آبی و … هم می‌توان استفاده کرد. اما استفاده اول، رایج‌تر است. با این کار هم در هزینه‌های قبوض آب صرفه‌جویی می‌شود و هم کمک بزرگی به طبیعت خواهید کرد. ادامه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.